Hej milla82,
varmt välkommen.
Klockans svar är utmärkt och jag kan bara bekräftelseramsa den.

Min lilla är bara några månader äldre än din och har haft samma sovfnurra som din, supervanligt. Men det går givetvis att lösa och sen när stora trotsen dyker upp blir dom tröttare igen.
Vi har alltid haft 12h natt dock, vilket rekommenderas långt upp i skolåldern, och under fnurror har jag istället lagt ÄNNU tidigare. Sömn föder sömn och de små får chans att prata av sig och varva ner efter skrattet till gonattet i lugn och ro. När vi pratar om att ge förutsättningar till sömn är det precis det vi måste ge som föräldrar - ge förutsättningar för en härlig 12h-natt. Ibland betyder det tidigare läggning för att liten ska få ihop sina timmar.
Så jag rekommenderar, precis som klockan:
- förläng natten, lägg tidigare, klockan 20 eller 19:30. Gör det med den självklara attityden att så här funkar världen.
- korta gärna ner dagluren till 45 min och hemma i sängen, det gjorde gott hemma hos oss
- ett annat tips är att senarelägga dagluren.
Vi har morgon 6:30 och hon sover inte lur förrän 13.00 tidigast och då tar det liten ca 15 minuter att somna. Det har också gjort underverk och liten orkar ånga på i 100 km i timmen när hon är vaken.
Sen när stora trotsen dyker upp får vi justera igen - allt för att ge rätt förutsättningar.
kram Tin