Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: ons 19 jun 2013, 16:20

Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 Lillebror Lucas 
Författare Meddelande

Inlägg Lillebror Lucas
Halloj!

Nu var det superlängesen jag var aktiv här. Kurade storasyster Ida när hon var 7 månader och hon sover gott sedan dess. Nu är Ida fyra år och lillebror Lucas är född (dagen efter Idas födelsedag). Denna gång ville jag att det skulle bli rätt från början. Jag har därför läst Barnaboken och lille Lucas sover på mage med andningslarm. Då jag tycker vagnen är mysigast när de är små så sover Lucas i den dag som natt.

Lucas är född 2012-02-22 och är nu alltså drygt två månader.

Jag har SM:at så gott jag har kunnat, men det har inte alltid funkat pga tider och anpassning efter storasystern och jag allt som oftast är själv med barnen både morgon och kväll samt helg (har med min sambos arbete att göra).

I vart fall så sover Lucas i det stora hela bra. Jag försöker följa nedanstående schema:

07:00 Vakna, Mat etc.
08:30 Sova (somnar i bilen på väg till dagis och sover sedan vidare när jag tar en promenad när vi kommer hem.Totalt 1,5 h)
10:00 Vakna, Mat etc.
12:00 Sova 2 h
14:00 Vakna, Mat etc.
16:00 Sova 1-1,5 h
17:30 Mat etc
19:30 Kvällsslurk (som alltid blir mat från både brösten länge och väl)
20:00 Natt
Vaknar för mat igen 04:00 eller 05:00. Äter från båda brösten.

De problem som jag har är att för att få det att fungera med sömnen på dagen så vill han helst äta lite till precis innan sovstunden. Som jag har förstått det skall jag inte mata så längre.. stämmer det? Hur vet jag då att knölet i vagnen inte är pga hunger? Matar jag inte så så händer det att jag tar upp honom om han skriker för mycket, ger lite mat och lägger igen varpå han somnar gott...

Det andra är på eftermiddagen. Han vaknar 14:00 och får då äta... 14:30 måste vi åka och hämta Ida på dagis. Han somnar då lätt till i bilen, vilket stör eftermiddagssömnen och jag blir då osäker på när jag ska lägga honom på eftermiddagen samt hur länge han ska sova då.. detta påverkar ju då även läggningen för kvällen...

På kvällen vill han alltid bli ammad till sömns. Lyckas inte få honom att somna i vagnen ens om jag vaggar den då... Kvällarna är överlag knöliga för mig då jag är själv och Ida läggs halv åtta och han får då ligga med när jag läser saga.. sen ammar jag kvällsslurken varpå han somnar när jag ammar och vill inte somna i vagnen sen... hoppas ni förstår vad jag menar.

Dagtid vaknar han alltid efter 40-45 min. Han somnar om om jag vaggar honom en stund, men det funkar ju inte att jag ska göra så varje sovpass.. hur kommer jag vidare med det?

Tack för att ni finns!
Hanna

tor 26 apr 2012, 12:45
Hjärtebarnskontrollant

Inlägg Re: Lillebror Lucas
Hej Hanna och välkommen hit till Späda och små! :D

Stort grattis till lillebror! Vad fint ni verkar ha fått till det så här långt. =D> :D

När man kurat första barnet är det väldigt vanligt att gå i fällan att vilja göra allt perfekt rätt från början.... Det verkar ju på det stora hela gå väldigt bra för er, men det kan vara bra att ha i bakhuvudet att även om mamma är upplyst och "kan allt" denna gång, så måste ju även liten få ta sin tid att lära sig hur världen funkar! :D

Idacha skrev:

I vart fall så sover Lucas i det stora hela bra. Jag försöker följa nedanstående schema:

07:00 Vakna, Mat etc.
08:30 Sova (somnar i bilen på väg till dagis och sover sedan vidare när jag tar en promenad när vi kommer hem.Totalt 1,5 h)
10:00 Vakna, Mat etc.
12:00 Sova 2 h
14:00 Vakna, Mat etc.
16:00 Sova 1-1,5 h
17:30 Mat etc
19:30 Kvällsslurk (som alltid blir mat från både brösten länge och väl)
20:00 Natt
Vaknar för mat igen 04:00 eller 05:00. Äter från båda brösten.

Schemat ser toppen ut! :thumbsup:

Idacha skrev:
De problem som jag har är att för att få det att fungera med sömnen på dagen så vill han helst äta lite till precis innan sovstunden. Som jag har förstått det skall jag inte mata så längre.. stämmer det? Hur vet jag då att knölet i vagnen inte är pga hunger? Matar jag inte så så händer det att jag tar upp honom om han skriker för mycket, ger lite mat och lägger igen varpå han somnar gott...

Idacha skrev:
Dagtid vaknar han alltid efter 40-45 min. Han somnar om om jag vaggar honom en stund, men det funkar ju inte att jag ska göra så varje sovpass.. hur kommer jag vidare med det?

Dessa frågor hänger för mig direkt ihop. Skarvar under dagslurarna brukar nästan uteslutande bero på hunger, så du är helt klart något på spåren. Jag skulle ha lagt lunchen lite senare, kanske 10.45-11, om han kan vänta så länge. Och så förstås tanka i så mycket det bara går! Men det vet du ju förstås redan. :wink:

Idacha skrev:
Det andra är på eftermiddagen. Han vaknar 14:00 och får då äta... 14:30 måste vi åka och hämta Ida på dagis. Han somnar då lätt till i bilen, vilket stör eftermiddagssömnen och jag blir då osäker på när jag ska lägga honom på eftermiddagen samt hur länge han ska sova då.. detta påverkar ju då även läggningen för kvällen...

Samma sak här, jag skulle mata vid 15 istället, fast då kanske ni inte hunnit hem? Då är inte risken så stor att han somnar i bilen, och skulle han ändå göra det så vaknar han garanterat snart igen :wink: Fast försök hålla honom vaken med tjo och tjim om det går. Och var noga med att ändå hålla tiderna på eftermiddagsluren och kvällen så sitter tiderna snart i kroppen på lilleman, och då kommer han säkert inte somna i bilen sen!

Idacha skrev:
På kvällen vill han alltid bli ammad till sömns. Lyckas inte få honom att somna i vagnen ens om jag vaggar den då... Kvällarna är överlag knöliga för mig då jag är själv och Ida läggs halv åtta och han får då ligga med när jag läser saga.. sen ammar jag kvällsslurken varpå han somnar när jag ammar och vill inte somna i vagnen sen... hoppas ni förstår vad jag menar.

Förstår precis vad du menar. Är dags för liten lära sig att man verkligen kan vara trygg och somna på egen hand. Att "vagga" vagnen låter vanskligt....lite för mysigt liksom...läs den här Thaimassagetråden så förstår du vad jag menar :wink: Korta och raka besked och svar på litens frågor är det som gäller! Kolla in det här filmklippet där AW vagnar.

Fortsätt jobba på så fint som ni gör! Vi finns här om/när fler frågor uppkommer! :heart:

tor 26 apr 2012, 14:05

Hallå igen och tack för hjälpen sist!

Nu är lille Lucas snart tre månader, bara sex dagar kvar.

Vi följer detta schema:
0700 Vakna och äta
0830-1000 Sova
1200-1400 Sova
1600-1730 Sova
1930 Sista slurken
2000 Sova
0400 Nattmål

Detta har fungerat riktigt bra och senaste veckan har även dagslurarna satt sig riktigt ordentligt så att Lucas inte somnar i bilen på väg till dagis på eftermiddagarna. Dock klarar Lucas verkligen max två timmars vakentid, annars ballar han ur totalt, vilket gör att 1930 målet brukar bli sådär.

Men de senaste två kvällarna så har han vaknat igen en timme efter läggning. Igår fick jag honom att somna om genom att stoppa in nappen på nytt några gånger. Efter det åt han dock vid två, vid fem och sedan vid 0645.

Ikväll vaknade han på samma sätt igen, åt en liten stund och verkade sedan jättevaken. Log stort mot mig där i mörkret. Jag lade tillbaka honom i vagnen och stoppade in nappen och efter lite vagnande så sov han igen.

Vad kan dessa störningar bero på? Tillväxtperiod? Dags för schemabyte?

Och apropå schemabyte. Kan man få tips på ett bra schema som liknar det gamla men är anpassat till att han nu blir tre månader? Hur inför jag det nya schemat? Är det möjligt att få till att han somnar redan vid sju på kvällen? Skulle vara till hjälp då jag oftast är själv med barnen på kvällen och då kan jag lägga storasyster vid halv åtta, efter honom, som hon brukar.

Kramkram/Hanna

tis 15 maj 2012, 21:24
Hjärtebarnskontrollant

Hej! :D

Jag skulle gissa att det är dags att dra ner på dagsömnen en aning. Ett klassiskt tremånadersschema kan se ut såhär:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

:heart:

tis 15 maj 2012, 22:28
Hjärtebarnskontrollant

SaraMilana skrev:
Hej! :D

Jag skulle gissa att det är dags att dra ner på dagsömnen en aning. Ett klassiskt tremånadersschema kan se ut såhär:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Ett superschema! :thumbsup: :-D

Och får jag föreslå er att slopa nappen.....? :P Den verkar ha hunnit bli en sömnstörare tycker jag......och värre och värre blir det vill jag lova!

tis 15 maj 2012, 22:33

Ok dags att införa nytt schema alltså.. Ska jag köra igång redan nu eftersom han börjat krångla eller ska jag vänta till tremånadersdagen den 22 maj?

Schemat ser topp ut tycker jag.

Jag vet att jag borde slopa nappen men med den somnar han så fint utan minsta skrik eller krångel.. utan nappen blir det direkt knorr... men kanske borde ta mig i kragen :oops:

Inte lätt att vara mamma alla gånger :lol:

tis 15 maj 2012, 22:44
Hjärtebarnskontrollant

Kör igång på en gång med nya schemat tycker jag! Lillebror har ju signalerat att det är dags.

Lite inspiration till att ta bort nappen: viewtopic.php?t=19113&highlight= ;)

tis 15 maj 2012, 22:53

Läskigt läskigt det här med nappen..

Stora tjejen hade aldrig någon napp, men nöjd var hon heller aldrig, inte förrän jag hittade SHN när hon var ett halvår... Så har liksom inget att jämföra med.

Ska ta tag i det där med nappen när nya schemat sitter. :oops:

I förebyggande syfte; är det dags för nytt schema igen vid fyra månader också?

tis 15 maj 2012, 23:24
Hjärtebarnskontrollant

Idacha skrev:

I förebyggande syfte; är det dags för nytt schema igen vid fyra månader också?

Nope, vid fem. Kolla in TorsMammas fina SM-översikt under favoriter vettja! Där finns mkt matnyttigt som vi ofta hänvisar till. :D

tis 15 maj 2012, 23:42

ok det ska jag göra!

vaknade upp i morse och kände lite oro inför införandet av nytt schema... två timmar är oftast max för Lucas att orka hålla sig vaken... på nya schemat blir det 2h 45 min på kvällen... känns långt eller?

Behöver nog lite stöd att jaga bort min osäkerhet... :lol:

ons 16 maj 2012, 08:19

ok det ska jag göra!

vaknade upp i morse och kände lite oro inför införandet av nytt schema... två timmar är oftast max för Lucas att orka hålla sig vaken... på nya schemat blir det 2h 45 min på kvällen... känns långt eller?

Behöver nog lite stöd att jaga bort min osäkerhet... :lol:

ons 16 maj 2012, 08:20
Hjärtebarnskontrollant

Det kan nog vara svårt att orka med innan det nya schemat sitter! Då är det helt ok att ge honom en liten powernap på fem minuter mitt i vakenpasset eller lägga lite tidigare för natten några dagar.

ons 16 maj 2012, 08:33

Ok! Hittills har det gått kanon idag. Utan problem var han vaken till 0850 och sov sedan till 0930, då han vaknade av sig självt. Han var sedan pigg och glad fram till 1130 då han somnade gott. Att skjuta på måltiden till 1100 gick också bra..

Hoppas kvällen funkar lika bra!

ons 16 maj 2012, 12:13
Hjärtebarnskontrollant

Idacha skrev:
Ok! Hittills har det gått kanon idag. Utan problem var han vaken till 0850 och sov sedan till 0930, då han vaknade av sig självt. Han var sedan pigg och glad fram till 1130 då han somnade gott. Att skjuta på måltiden till 1100 gick också bra..

Härligt!! :D Ni gör ett kanonjobb! =D>

Hur gick kvällen och natten?

tor 17 maj 2012, 20:41

Kvällen blev lite knepig med lite gnäll och så somnade han vid bröstet. Gick inte att få liv i honom igen :sleep: så jag fick lägga honom sovandes vilket självklart resulterade i att han vaknade efter en halvtimme. Försökte vagna honom till sömns igen.. gick inte. Tog upp honom och ammade lite, vilket han var ganska ointresserad av men han vaknade till och då lade jag honom igen och då somnade han gott. Säkert gick det bättre då eftersom han fick vara vaken när han somnade. :D

Sen sov han till kvart i fyra då han vaknade och ammade. Kl. 0700 fick jag väcka honom. Så det måste ju anses vara ganska lyckat trots allt.

Idag har det också gått bra att följa schemat, dock är han fortfarande lite mer gnällig än vanligt men det är klart det är ju två timmar mer vakentid på dagen nu.. Dessutom var vi bortbjudna ikväll.. han somnade som vanligt kl. 1900, men sen när vi åkte hem vid 21:45 så vaknade han till och var vaken hela vägen hem. Jag lade honom så fort vi kom innanför dörren och efter fem minuter sov han igen... så får se om det påverkar natten. Men annars är han en exemplarisk sovare :D tycker jag.

Fortsatt tack för er hjälp, den stärker självkänslan i rollen som förälder.

tor 17 maj 2012, 22:18
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa