Re: "Press att hämta tidigt på dagis"
Hej Lillmatte!
Jag tror och hoppas att ingen blir arg över en nyanserad diskussion här på forumet

har aldrig varit så tidigare vad jag vet!
Jag förstår delvis din tanke och vet också att det är lite laddat att ställa sig positiv till dagis överhuvudtaget, här på forumet. Men det finns faktiskt en hel del som skolat in sina barn "normaltidigt" på dagis och hos dagmamma. Det är bara det att det pratas inte så mycket om det.
Nya diskussionen nu, i media framförallt, är den så kallade förskolekrisen. Att man har alldeles för stora barngrupper och alldeles för lite personal. Samt att det inte finns platser för att barn som är satta i kö. Detta är något av en kris i skåne, där jag bor (och formodligen hela landet...). En barnpsykolog uttalade sig i samband med ett sådant inslag häromdagen. Hon var mycket kritisk till dessa barngrupper och menade att de är skadliga för barnens hälsa. Att vi kommer se stora hälsoförändringar för barn som vistas i dessa miljöer. Dels för att det inte finns utrymme rent fysiskt, att röra sig och vistas på (vilket i min kommun har lett till att barn blivit uttåtagernade och till och med bitit andra barn). Och dels för att deras psykiska välbefinnande påverkas. De blir helt enkelt inte uppmärksammade och det finns inte tid till var och en och dess behov.
Jag tror att detta är viktigare ju yngre barnen är. En 1 åring behöver en ständigt närvarande vuxen (inte för underhållningens skull, det kan de stå för själv) men för trygghetens skull. Dessutom kan man konstatera att den pedagogiska verksamheten blir lidande, det säger nästan sig själv att det inte är möjligt att bedriva en utvecklande pedagogsk verksamhet när det är så många barn att ha ordning på. Tiden går ju mest till att samordna allt.
Så egentligen är jag inte jätteanti dagis. Men det finns ingen 1 åring som mår bäst hos någon annan än sin mamma och pappa, mer än korta stunder. Så kan man ha hur bra pedagogik som helst. Mina barn kommer börja dagis när de är runt 5 år, för att komma in i rutinerna där och förberedas för nollan. Antagligen hade jag skolat in dem tidigare (och gjorde så med äldsta under en kort tid) men min kommun har helt enkelt inte resurser att ge den utvecklingen som jag hade hoppats.
När det kommer till familjers enskilda möjligheter att vara hemma så är de för vissa högst begränsade, det har nog alla stor respekt för här. Men vi har också Anna Wahlgrens liv med sina barn i gott minne, och det livet, om något, vittnar om att allt är möjligt för barnens skull. I dag kan man byta kommun för att få vårdnadsbidraget, snåla och spara. Dessutom har alla rätt att gå ner i tid. Man kan tycka att det är en fråga om ekonomisk möjlighet men det är också en fråga om prioritering, se bara på Anna.
Jag ser inte det som en kvinnofälla att det till största del är kvinnorna som går ner i tid. Först och främst är inte ekonomi allt. Och karriär? Jag tänker att det är svårt att varva det med ett fungerade familjeliv. Båda kan inte göra karriär när man har små barn. Det är inte rättvist. Det finns massor med sätt att lösa det hela på. Många här på forumet delar på föräldrarledigheten genom att jobba om vartannat. Vissa får hälften av pensionssparandet av sin man, för att dela rättvist eftersom båda egentligen jobbar. Själv har min man ett 100% jobb men jobbar hemifrån och kombinerar det med föräldrardagar då och då medan jag jobbar va 50% kvällar och helger främst (med lite hjälp av familj) och tar lite föräldrardagar till. På det viset har jag en ganska vanlig lön. Lite låg kanske men ganska vanlig. Det är inte där problemet ligger som jag ser det. Det är att kvinnor generellt sätt har jobb som är sämre betalt och har jobbar med yrken som har en sämre löneutveckling. Det har ingenting med föräldrarledighet att göra, det är ett större problem än så. Som funnits alltid i samhället. Hemskt och värt att kämpa för på alla plan. Men inte med barnens välbefinnande som insats.
Det finns flera ensamstående här på forumet, som kämpat för att ha sina barn hemma länge, efter 3 års ålder tom. Och lyckats. Dem skall ha jäkligt mycket eloge tycker jag. Det visar att det faktiskt går.
Det här med öppentiderna på dagis, handlar ju inte om att barnen behöver ÄNNUMER pedagogik och stimulans. Det handlar ju om föräldrarnas dåliga samvete. Att de skulle behöva fler timmar på dygnet och att tiden med barnen faktiskt tar stryk till förmån för det viktiga jobbet. Som de bara inte kan gå ner i tid från. Som de bara inte kan vara föräldrarlediga från. Då skyller man på förskolans resurser gällande öppentider (som redan täcker MER än en heltidsarbetsdag!).
Det finns allternativ. Och man måste inte avsky dagis för att man är medlem på det här forumet. Många av oss ifrågasätter konsumtionen, den viktiga karriären (som kvinnor har rätt till! Utan att lösa det som det egentligen handlar om, barnen! Männen och kvinnor har lika rätt till karriär! Men vem tänkte på barnen?!) och den viktiga pedagogiken! Som tydligen är oumbärlig för barnen idag. Vad händer med dem utan detta? Mina barn har inte gått på babysång, babyrytmik, aldrig varit på öppna förskolan eller gått på dagis. De är kloka, välmående och enormt fina barn. Så klart. Och jag är stolt över det. Vi har båda stått över karriären för barnens skull. För att vi priorterar annorlunda.
Och jag tror, med barnaboken i handen, att de allra allra flesta också kan det. Om man vill och tror på det.
Kram,
Anna