Det går alldeles utmärkt att smörja in kroppen med! När jag har munsår (rejält, i hela munnen) så är det enda som har hjälpt, just kokosfett. Med den som jag har (från SOMA) så härsknar det när det kommer i kontakt med kläder. Hår vet jag inte, det borde inte härskna eftersom man sköljer ur det.
Här kommer lite information från
http://johannaskost.blogspot.com/2007/0 ... oljor.html. Finns mycket intressant där om andra oljor också:
"Kokosmjölk och kokosfett är bra; de har ett högt innehåll av mättat fett, ett mjukare sådant än det som finns i kött. Santa Maria har en bra kokosmjölk (Extra Creamy COCONUT MILK), med god smak och utan tillsatser.
Kokosfett finns av flera olika sorter:
* Den dyraste och antagligen bästa är kallpressad ett par dagar efter skörd av ekologiska kokosnötter och har en tydlig kokossmak.
* Det finns även kallpressat kokosfett utan smak. Finns i många hälsokostbutiker, t.ex på internet.
* Den i silverpaketet (som finns i vanliga matbutiker) är gjord från kopra och fettet extraheras med lösningsmedel. Dessutom används olika kemikalier för att ta bort smak och lukt. (Kopra kallas den frövita som kokosmjölken i en kokosnöt stelnar till vid mognad.)
Om man vill vara säker på att få i sig vitaminerna och antioxidanterna från kokosfett så rekommenderar jag kokosfett med smak. Det brukar nämligen vara så att mycket av nyttigheterna sitter i smaken."