Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: fre 24 maj 2013, 12:14

Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
 Vänta med MPR vaccin? 
Författare Meddelande
Hjärtebarnskontrollant

Inlägg Vänta med MPR vaccin?
Hej,

jag hoppas detta är rätt forum för min fråga, flytta mig annars.

Om en vecka har vi tid för vaccin av MPR. Då är Ester 19 månader. Vi har läst Annas senaste krönika och även en mängd andra länkar på nätet om kraftiga biverkningar av detta vaccin; feberkramper, förlamning, ledvärk i 1 års tid mm mm. Föräldrar som önskat att de väntat tills barnet vore äldre... mm.

Vilken är er erfarenhet?

Vi har följt vaccinprogrammet... har aldrig ifrågasatt det... :oops: och Ester har inte reagerat nämnvärt. Lite feber... som högst 38.4 under en halv natt efter sista gången. Och det var svininfluensan... jag vet... :oops: :roll: Men enda anledningen att iv vaccinerade henne var att maken har mångårig astma i bagaget... och tillhörde därmed en riskgrupp. Vi vaccinerade oss alla tre då. Annars har hon inte haft varken ont eller varit svullen där sticket varit. Lite öm vid beröring kanske.

Vi är lite oroliga här och tvekar STARKT.... tacksam för era kloka mammors reflektioner. :heart:

mån 06 sep 2010, 20:21
Hjärtebarnskontrollant

Hon går inte på dagis, men träffar dagisbarn på vår gata varje dag. De är redan SNORIGA till tusen efter bara ett par veckor på dagis... :roll:

Ester skall inte börja dagis förrän efter trotsen om vi får bestämma.

mån 06 sep 2010, 20:23
Vad oroar dig då? Här är min åsikt i frågan kortfattat:

(Du bör veta att antivaccinationsrörelsen är ett rött skynke för mig)

Att hävda att de sjukdomar som vi idag vaccinerar barn mot är sjukdomar som "är relativt harmlösa" anser jag vara idiotier. De sjukdomarna kan både vara direkt dödliga och ger svåra livslånga problem. Följdsjuksomar är vanliga, fler än 1 på 1000 som får mässling drabbas av hjärnhinneinflammation, t ex vilket ska ses som väldigt vanligt då det är ett av de mest smittsamma virus man känner till.

Vaccineras för få kommer sjukdomen finnas i befolkningen och kan smitta nyfödda innan de vaccinerats och framförallt sjuka och svaga barn som av olika anledningar inte kan vaccineras alls. Vi har med hjälp av vaccin utrotat flera sjukdomar som varit fasansfulla. Mässling är en fasansfull sjukdom som ännu inte är utrotad. Vaccin har räddat miljoner barn från död och svåra skador världen över. Biverkningarna av vaccinet understiger alltid biverkningarna av sjukdomarna i sig. Att dra paralleller mellan vaccin och PSD är som vanligt antivaccinationsrörelsens oförmåga att skilja på orsak och samband som jag ser det. Snarare finns det mycket statistik som visar att PSD hos barn över halvåret sjönk när kikhostevaccinet infördes.
Jag anser att det är ytterst egoistiskt att bidra till ett lägre vaccinationstal i befolkningen för att slippa biverkningarna som mycket sällan är allvarliga, om än kan vara besvärliga.
Jag kommer nog inte att yttra mig så väldigt mycket mer i den här frågan här inne, men detta är min åsikt.

mån 06 sep 2010, 20:57

Jag vill inte gärna ge mig in i en debatt i ämnet, och bör förstås vara öppen med att jag är betydligt mer skeptisk än TorpSara :wink: Men jag reagerar på det här:
TorpSara skrev:
Jag anser att det är ytterst egoistiskt att bidra till ett lägre vaccinationstal i befolkningen för att slippa biverkningarna som mycket sällan är allvarliga, om än kan vara besvärliga.

För mig är det inte så enkelt så att det är ok att utsätta den del av befolkningen som faktiskt får biverkningar, mer eller mindre allvarliga, "for the greater good". Varje enskilt litet liv är det allra viktigaste just för den familjen. Och måste så få vara. Så jag kan tyvärr inte gå med på den grundtesen. För de föräldrar vars barn fått en kronisk sjukdom, fått eller riskerat att få allvarliga biverkningar tröstar det dåligt att tänka att man räddat livet på några andra barn på annat håll. Självklart känns beslutet att vaccinera av solidaritetshänsyn mer motiverat om man inte sett tillstymmelse till biverkning i sin egen omgivning. Men om man gjort det, eller är en av de föräldrar vars barn drabbats av narkolepsi efter senaste vaccinet (orsakssamband ej ännu fastställt), så tycker jag inte man ska ses som egoist om man gör andra val. För DET argumentet tycker jag då är svårt osolidariskt.

mån 06 sep 2010, 21:31
Ewa: Alexander fick liknande biverkningar som dina vid sin vaccin. Han fick duktigt besvärliga biverkningar, men de var övergående trots allt. Jag vidhåller min uppfattning om solidaritet. Biverkningarna av sjukdomarna är alltid värre. Bara för att vi sällan ser dessa allvarliga sjukdomar glömmer vi deras potential och skadlighet och gör vaccinet till en större skadegörare. Ett felslut anser jag.

mån 06 sep 2010, 21:59
ej längre registrerad

Jag har tyckt att det känts viktigt och självklart att vaccinera barnen och särskilt med tanke på de följdsjukdomar och komplikationer som kan uppstå:
http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2481

mån 06 sep 2010, 22:27
Hjärtebarnskontrollant

Det är en fråga som är stark för många. Jag har inte ifrågasatt vaccin förrän jag läste AWs senaste krönika. Ester har fått de tidigare sprutorna utan att reagera märkbart.

Vi skall vaccinera Ester, men vi väntar tills hon är två år. Jag blev rejält betänksam över de många kraftiga reaktioner många barn fått av vaccinet MPR vid 18 månaders ålder. Vad jag minns från när man själv var liten ville mamma och pappa att man skulle haft "barnsjukdomarna" före 5 års ålder, eftersom de inte drabbade så hårt när man var liten. Jag minns att jag gärna fick leka med grannars barn som hade dessa åkommor. Sedan var det så att jag inte fick alla, även att jag var nära de som smittade så hemskt. Bl a mässlingen.

Därför väntar vi tills Esters eget immunförsvar utvecklats färdigt vilket det tydligen gjort då hon är 2 år gammal. Eftersom hon inte går på dagis än utan träffar ett mycket begränsat antal barn känns detta som rätt beslut för oss.

Att hon skall vaccineras är ingen tvekan, men vi får hålla oss från att åka utomlands och vara extra vaksamma (som om man inte är det vanligt vis :roll: ) på de barn vi skall träffa. En extra fråga om ifall de är friska inför en träff kan vi stå ut med.

Däremot har man märkt att många föräldrar bokstavligen skiter i ifall ungarna deras är sjuka när de skall hälsa på eller ha kalas själva. Vi har vänt i dören ett par gånger - vem vill smittas av baciller i onödan? Min svägerska fick följade råd när hennes femårige son diagnostiserades med svinkoppor för två veckor sedan "På dagis får de hispan om de får reda på detta, så säg ingenting när ni lämnar honom i morgon." :shock:

Respekten för andra tycks minska mer och mer.

Men när svininfluensan kom på besök (MÅNGA gånger lindrigare än den vanliga årliga flunsan som numer är rutin att åka på för de flesta), då fick folk panik och det spritades både händer och näsor högt och lågt... :shock:

Något är snett i denna debatt. Ewa: jag hoppas att narkolepsin var övergående? :(

TACK för svaren alla goa! :heart:

tis 07 sep 2010, 08:22
Men när svininfluensan kom på besök (MÅNGA gånger lindrigare än den vanliga årliga flunsan som numer är rutin att åka på för de flesta), då fick folk panik och det spritades både händer och näsor högt och lågt...

Märkligt, inte sant. Man kan väl hoppas att rutinen sitter i även när hispan har lagt sig. För den är ju bra...

tis 07 sep 2010, 08:29

Vi brukar aldrig åka på solsemester, av olika skäl, men visst är det så att man brukar ta en massa vaccinationer när man åker till Thailand och sånt? Jag tycker det är så märkligt att man inte väjer för detta, att vaccinera sig - och barnen - då. När det är sånt himla liv om andra vaccinationer.
Men det kanske inte hör till den här diskussionen.

tis 07 sep 2010, 15:49
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 9 inlägg ]