Re: 16 månader-vill inte sova på dagen.
Hej!
Tack för lite funderingar!
Jo, vi har 15 timmars vecka på Selma som går på förskola och Linnéa som går i förskoleklass får gå 10 timmar utöver "skoltid".
Det finns inte möjlighet att ändra tiderna eftersom Selma inte får äta frukost på förskolan när vi är föräldrarlediga och inte heller mellis som serveras strax efter 14. Barnen ska vara hämtade kl 14 helt enkelt. Dessutom startar de pedagogiska aktiviteterna och diverse grupper kl 09 på fm. Så det passar inget vidare att dyka upp 09.30 heller.... Och linnéa har obligatorisk skoltid 08.10-11.30.
Och ja, det är skitstressigt!! Det är verkligen inte smidigt med alla lämningar och hämtningar.
Nu har jag tänkt testa att lägga Elias närmare 13 i tre dagar här över helgen samt på måndag. Somnar han mycket snabbare då så ändrar jag flickornas hämtningstider (det är minsann inga problem att minska ner på barnens vistelsetid!) till 12.30-12.45, så vi hinner hem och kan lägga elias efter hämtningen istället.
Så får vi utvärdera och se hur det blir. Skulle ju också kunna lära honom att sova i vagnen för att kunna gå och hämta flickorna. Men jag vet att de gånger jag gjorde så i höstas så vaknade han när vi kom in på skolgården eller dagis. Känns bättre att han får möjlighet att sova sin 1,5 timme, ostört. Tänker att vi säkert kan backa tillbaka till sovning 12 så smoningom. Om inte innan så blir det naturligt så i höst då han börjar i förskolan han med.
Tack igen. Skönt att reda ut sina egna tankar så här på forumet.