Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: ons 27 aug 2014, 10:47

Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
 Desperat för Hjälp! Hosta, ledsamt och svårt att sova 
Författare Meddelande

Inlägg Desperat för Hjälp! Hosta, ledsamt och svårt att sova
Hej! Var länge sedan jag skrev här, även om jag tittar in titt som tätt för att hålla lite koll.

Nu har våran Maja, som vanligtvis sover som en stock, åkt på en våldsam hosta i samband med förkylning. I går natt sov hon bra trots hosta, men idag under dagen har hostan blivit värre och nu på kvällen är den riktigt illa. Jag har svårt att veta hur jag ska agera. Hon lades 19.15, 15 min innan ordinarie läggning då hon var trött. Hostade då och då, och blev efter 45 min mycket ledsen. Det brukar hon bara bli när något är galet, så jag går in och märker att hon håller på att kräkas. Torkar upp, byter pyjamas, ger vatten samt alvedon etc och lägger henne igen. Hon ligger och sjunger och tjattrar i säkert 10 min. När hon tystnar och verkar börja somna kommer hostan igen. Hon hostar tills hon åter blir ledsen. Jag tar en mjuk ramsa som svaras av riktigt ledsna toner. Jag går in och försöker trösta i sängen, släkt lampa. Hon vill bli upplockad. Håller i famnen en stund tills hon själv vill lägga sig.
Hon har altså ännu inte somnat och nu är klockan snart 21. Så här kan vi ju inte hålla på hela natten... Hjälp!

För hostan har jag gett

:arrow: gröt istället för välling (hon kräktes ändå)
:arrow: Anis te innan sänggång (som hon kräkts upp)
:arrow: Höjd huvudända
:arrow: Lök i rummet
:arrow: Varm saft innan sänggång (även den uppkräkt)

Hur ska jag agera i natt!?! Ska jag gå in till henne när hon blir ledsen? Ramsan lägger vi henne med varje kväll, men har inte behövt använda som redskap p¨å hur många månader som helst.

Jag är höggravid och känner att jag inte orkar med en vaknatt. Hjälp mig omgående tack!

-Miranda 0902

mån 12 mar 2007, 21:56
Profil WWW

Inte ska vi vara desperata inte :!: Det leder ju inte nånvart :wink:

Att vara liten och hosta natten igenom är naturligtvis alldeles jättejobbigt. Men då behöver hon all sömn hon kan få och bara man somnar så brukar hostan hålla sig borta eller så hostar man i sömnen utan att vakna.

Använd dig av ramsan utanför hennes rum. Den ska vara hennes trygghet och säga att allt är lugn, det är inte farligt att hosta, du kan sova vidare/somna om.

Du ska bara gå in om hon kräks för då behöver hon snyggas till lite och sängen likaså. I annat fall är det ramsan som gäller.

Jobba på.

Kram Susan

Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!

mån 12 mar 2007, 22:08
Profil WWW

Har en make som vanligtvis håller med i det mesta som rör BB, men just i denna fråga tycker han att man ska gå in och trösta. Det har han själv läst i Barnaboken. Jag tror dock att det handlade om mardrömmar. Har du något argument jag kan ge honom??

Nu har hon gråtit i tre omgångar till, men slutat utan något ingrepp från mig, varken ramsa eller att gå in till henne.

Jag är som sagt osäker på hur ramsan kommer att ta... Fast är jag osäker kommer den ju garanterat inte ta, så enkelt är det ju.

Jag ska köra på ramsan och hoppas på att jag får sova lite i natt jag med. Ska orka upp till jobbet i morgon... Blä!

-Miranda 0902

mån 12 mar 2007, 22:19
Profil WWW

Varje hostattack följs av gråt under några minuter som sedan tystanr av sig själv... Usch, vad det gör ont i mitt hjärta! Stackars stumpan!

Ska jag ge ramsa när hon gråter, trots att hon annars tystnar av sig själv efter en stund??

Kan jag dämpa hostan på något sätt?? Jag trodde att alvedonen skulle hjälpa lite... Men det verkar inte ta på hostan.

-Miranda 0902

mån 12 mar 2007, 22:28
Profil WWW
Hjärtebarnskontrollant

Jag lägger mig i lite, SusanD kanske har lagt sig?

Jag håller med om att ramsan är det som ska gälla.
Så är det ju. Går man in har man med sig vargflocken också...
Och ju fler gånger man går in, desto fler vargar...

Är man en säker sovare, som plötsligt krånglar till det kan man göra undantag, enstaka gånger, bara man inte gör det flera nätter sedan.
Jag vill bara berätta vad jag har gjort någon gång.
I vissa lägen har jag gått in och satt mig på en stol, bredvid sängen en stund, och klappat/strukit lugnande över ryggen och ramsat. Alltså INTE plockat upp, utan som AW skriver i, lugnat i sängen.
När jag tycker det räcker, går jag ut, med en övertygande ramsa.

Varför spyr hon? Hostar hon så hon spyr av det, eller har hon spysjuka OCKSÅ?

kram anna

mån 12 mar 2007, 23:50
Profil WWW

Nej jag hade inte lagt mig kära vänner men jag höll ju på att skriva ett långt inlägg i min dagistråd. Egoistisk alltså :oops: .

Om lilla barnet måste tröstas, vilket jag är mycket tveksam till, får man göra det på plats. Alltså inte ta upp henne.

Om hon hostar, gråter en liten skvätt och somnar om på egen hand så håller ni tyst, ingen ramsa alltså. Det är ju faktiskt inte säkert att hon är vaken. Man kan både hosta och gråta en liten skvätt i sömnen.

Kolla upp imorgon om ni inte kan få något hostdämpande till henne. Hon behöver sin sömn så väl och det gör ju även ni ömma föräldrar.

Kram Susan

Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!

tis 13 mar 2007, 00:03
Profil WWW
Hjärtebarnskontrollant

kram anna

tis 13 mar 2007, 09:20
Profil WWW

Det var JAG som gått och lagt mig... :wink:

Natten gick bättre än väntat, även om det tog till 22.30 innan hon somnade. Jag gick in en gång till, gav henne vatten, men sen sa hon tydligt "Maja sova" och ville att jag skulle gå... :shock: Samma sak hände när mannen gick in en gång efter 22, "Bott, bott" säger hon och vinkar med handen. Under natten hostade hon till och från, gnydde och småsvor för sig själv och tystnade sedan. Altså inga fler vuxenbesök förrän i morse då mannen förgäves försökte få liv i henne. Det blev en timmes sovmorgon.

Hon tycker jätte mycket om sin säng och vill ju sova. Hon blir nog mest arg och ledsen för att hon inte kan sova pga hostan. Det jobbiga är ju när hon hostar tills hon spyr... :( I går kväll kom ju middagen upp och idag kom lunchen upp. Nu har hon druckit vatten och ätit lite välling (jag vet att det är slembildande, men det var det enda hon sa att hon ville ha...) och det har hon fått behålla än så länge.

Febern ligger mellan 38 och 39 grader (har införskaffat en örontermometer, den är guld värd just nu!) och hon är pigg och glad när hon orkar vara uppe. Nu ligger hon igen och vilar.

Tänkte ge nezeril samt alvedon innan läggning, hoppa över nattslurken och försöka ge vatten och kamomillte eller anis/fänkolste med honung istället. Så hoppas vi att insomningen kan ske lite smärtfriare och enklare idag.

Ska ringa läkaren i morgon och höra vad de säger.

tack för alla råd och stöd! det är så skönt att kunna vända sig hit med funderingar, även om det blir allt mer sällan nu när allt fungerar så bra! Jag blir nog flitigare nu när nästa kommer. Jag hoppas att den håller sig kvar någon vecka till så att Maja hinner bli frisk. Skulle inte kännas bra att åka till förlossningen och be en barnvakt komma i nuläget...

-Miranda 0902

tis 13 mar 2007, 18:36
Profil WWW

Du skriver ju det själv, men nässpray är faktiskt jättebra mot hosta. Givetvis ska man vara restriktiv, men jag har inte hittat något som funkar bättre.

/LO

Nytt fotoalbum

tis 13 mar 2007, 20:14
Profil WWW
Hjärtebarnskontrollant

Bra jobbat! :D
Ni störde alltså - hon sa det ju själv :lol:

kram anna

ons 14 mar 2007, 00:29
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 10 inlägg ]