| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
PappaPatrik
Registreringsdatum: 16 februari 2008 Inlägg: 6 Ort: Lindome
|
Postat: lör feb 16, 2008 19:30 Rubrik: SHN - Byta blöja. Hur gör man? |
|
|
Vi har kört SHN kuren i 4-5 veckor nu och det fungerar väl ganska bra (han har inte sovit en hel natt ännu). Rasmus 9 månader lägger vi 18:30 (morgonen börjar 06:30) efter bus och mycket mat. Ibland somnar han fort 5-10 minuter och endast lite skrik och ibland så tar det upp till en timma med mycket skrik. När han till slut har somnat så sover han bra i flera timmar. Han vaknar alltid till nån gång mellan 00:00 och 3:00 men då somnar han oftast om ganska fort efter ramsan (ibland kan det dock ta upp till en timma på natten med).
Problemet vi har är att han alltid bajsar på natten, oftast mellan 04:00 och 05:00. Vi byter då hans blöja i hans säng, vi tänder ljuset utanför hans rum så att vi kan se nåt. Han blir väldigt arg och ledsen då vi byter på honom. Vi försöker klappa honom lite lugnande samtidigt eller säga nåt snällt till honom för att han skall lugna sig - det hjälper väl lite men sen när vi är färdiga så kan det ta 1-2 timmar innan han somnar om. Har ni tips om hur man kan få till bjöjbytena bättre så att han somnar om snabbare? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
annawahlgren
Registreringsdatum: 22 november 2004 Inlägg: 13764 Ort: Gastsjön
|
Postat: fre mar 07, 2008 08:33 Rubrik: |
|
|
Välkommen är du
Att lilla älsklingen inte sover hel natt ännu tyder på att ni tänker IN, inte UT. Läs gärna januarikrönikan 2008 så förstår du SÄKERHETENS oerhörda betydelse. Den äventyrar ni nu mest varje natt
Det är mycket känsligt att trafikera, att alls göra någonting (annat än möjligen upplysningsramsa, förebyggande, utifrån), under vargtimmen mellan 4 och 6. Barnet tycker ju, med viss rätt, att han har sovit både länge och väl, så nu är det väl morgon
Springer ni in då och byter och klappar och talar lugnande etc etc, bekräftar ni just detta. Morgonen har kommit. Eller också - om ni hemfaller åt tröstande - talar ni om, i ord och handling, att det arma barnet måste räddas från Farliga Vargen.
Som ju faktiskt inte är där... Man får inte luras
Så sluta ömka, minns att hans goda, obrutna, sammanhängande nattsömn är en GÅVA för honom och ingen plåga, och respektera hans behov av att få vara i fred (som ju också är ert eget) och sova gott på natten
Att ha bajs i blöjan så nära inpå morgonen ställer till mindre skada än er vilseledande trafik nu
När trafiken upphör, kommer det att ta vid pass 3-4 morgnar - sedan bajsar han kl 10 på förmiddagen i stället. Mitt heta tips
| Till överst på sidan |
|
 |
ilindstrom Hjärtebarnskontrollant
Registreringsdatum: 14 november 2007 Inlägg: 2400
|
Postat: fre mar 07, 2008 20:52 Rubrik: |
|
|
Jag tänkkte bara säga att här hemma smörjer vi in hela lilla rumpan med inotyol-salva innan vi sätter på blöjan, då gör bajset ingen skada och kan ligga i blöjan över vargtimmen och fram tills det är morgon
Bara som ett litet tips från mig
Ida _________________ Storbus -02
Mellanbus -04
Lillbus -07
www.sovgott.net |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
annawahlgren
|
Postat: fre mar 07, 2008 21:42 Rubrik: |
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Annagalenpanna
Registreringsdatum: 17 oktober 2006 Inlägg: 9 Ort: Helsingborg
|
Postat: sön okt 19, 2008 19:24 Rubrik: |
|
|
| Det var det sjukaste jag hört! Att låta ett barn ligga med bajs i rumpan. Inget barn förtjänar väl detta! Fy! Sånt kallar jag vanvård! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
TorpSara Admin
Registreringsdatum: 18 december 2006 Inlägg: 6484 Ort: Vischan
|
Postat: sön okt 19, 2008 19:43 Rubrik: |
|
|
Hej Annagalenpanna. Du har rotat upp en gammal tråd. Behövde du leta länge?
Så här är det.
SHN är en kur och det handlar om att bryta ett mönster. I de flesta fall lider barnet mer av brist på sömn än ett par timmars bajsblöja en eller två nätter. I detta fallet protesterades det ju oändligt mot bytet också, som du kanske läser? Om bytet stör mer än blöjan kan man ju låta bli. _________________ Mor till King Edvard, november -06 och Alexander den Store, januari -10.
Anser att man kan förflytta berg med bara Attityden... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
annawahlgren
|
Postat: sön okt 19, 2008 22:00 Rubrik: |
|
|
| Annagalenpanna skrev: | | Det var det sjukaste jag hört! |