SökSök   MedlemslistaMedlemslista   GrupperGrupper   Bli medlemBli medlem  ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Hjälp behövs!

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Forum om kurbarn äldre än ett år
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
pimpim

Registreringsdatum: 27 december 2008

InläggPostat: lör dec 27, 2008 23:05    Rubrik: Hjälp behövs! Svara med citat

Crying or Very sad
Finns det någon vänlig, kunnig själ som kan vägleda mig?

Har ikväll startat en kur på mitt lilla hjärta som är 19 månader. Hon har sovit dåligt hela sitt korta liv vilket nu har gjort att vi känner oss totalt desperata. Hennes problem är inte att hon har svårt att somna på kvällen utan snarare att fortsätta sova. Hon kan vakna 10-15 ggr per natt -pust!

Har provat en hel del annat men nu beslutat mig för att kura henne enligt AW. Jag har läst och läst, både boken och här på forumet och VAR riktigt laddad.

Nu känns det som om det blev totalt pannkaka av allt. Hjärtat las i sängen kl. 19 efter 15 minuters skoj och skratt. Buffade inte utan solfjädrade och sedan lämnade jag henne med ramsan. Ramsade sedan både x4 och x6, vissa gånger även x8. Hon började gallskrika varje gång jag lämnade rummet. Verkligen gallskrek. Jag ramsade och lyssnade och gick sedan in. La tillrätta och solfjädrade, väntade ett tag så att hon skulle slappna av och börja bli sömnig. Varpå jag lämnade henne med en ramsa. Det hela upprepade sig nog runt 20 gånger. Hon blev bara ledsnare hela tiden och efter ett tag började hon dunka sitt lilla huvud i spjälsängen så fort jag lämnade rummet Crying or Very sad

Usch! ÄR det verkligen meningen att det ska vara såhär? Jag har läst att barnen inte ska vara ledsna och att det är det som är skillnaden med 5 minuters metoden. Men hon blir ju hysterisk så fort jag lämnar rummet (hon har alltid varit och är ff väldigt mammig).

Det jag tills slut gjorde, efter att ha försökt få henne att somna i 2timmar och 20 minuter, var att stanna där tills hon somnade. Jag vet att det inte var bra men jag kände mig verkligen desperat. Varför blir det så här och vad gör jag för fel?? Sitter här och mår inge vidare, bävar inför att hon vaknar snart -kanske blir det ett 2 timmars race igen?

Vore verkligen tacksam över lite feedback.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
HÖNSMAMMA

Registreringsdatum: 19 juli 2006

InläggPostat: lör dec 27, 2008 23:24    Rubrik: Svara med citat

Hej och välkommen till forumet!

Det låter som ett klokt beslut att kura dottern både för hennes skull och för din.

Om jag har förstått saken rätt är detta den första natten på kuren? Och i det fallet är det ju inte helt ovanligt att det ställs en hel del frågor från barnet. För henne är allt det här nytt och hon måste få ställa sina frågor. Din uppgift är att vara lugn, bestämd och framför allt lyssna på henne - är hon arg, fundersam, irriterad, ledsen, olycklig? Ni har levt tillsammans så pass länge så att du vid det här laget vet/hör vad det handlar om, eller hur?

Att buffa eller solfjädra kan du få göra i upp till 1 timme första natten. Använd de verktygen för att lugna henne, dvs du är hos henne i mörkret medans du solfjädrar/buffar henne tills hon tystnar och blir sömntung. Sedan ramsar du dig ut. Ikväll stannade du hos henne tills hon somnade, och det är okej. En gång är ingen gång, du vet Wink ?! Nästa gång du hör att hon blir ledsen eller olycklig (lyssna ordentligt) går du in och buffar/solfjädrar så länge tills hon tystnar och blir sömntung...även om det så tar 37 minuter eller 3 minuter.

Nu när du ändå ska vara vaken och alert i natt, så passa på att läsa igenom boken ännu en gång så att du är förberedd både inför uppvak och inför natt 2-3 plus uppföljningsveckan.

Och du, bäva inte - ställ in dig på att det inte blir några fler 2 timmars race. Du har verktygen och du har en självklar attityd - eller hur? Cool

Hälsningar
/Kristiina
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pimpim

InläggPostat: sön dec 28, 2008 00:16    Rubrik: TACK! Svara med citat

Tack så mkt Kristina för så snabbt svar! Det känns lite bättre nu faktiskt Rolling Eyes Skönt att höra att jag inte pajat alltihopa genom det jag gjorde. En undran jag har är om jag kanske gick ut för snabbt? Det blev ju hemskt många in och ut. Men jag tyckte faktiskt att hon var sömntung varje gång jag lämnade henne.

Hon har vaknat två gånger hittils, har solfjädrat henne kort och sedan ramsat mig ut x4 och sedan bekräftelse. Hon blev tyst på en gång. Känns ju bra, inga 2 timmars race hittils. Det jag kan känna att jag kanske gjort mindre bra är att jag har ramsat i lite tystare variant, inte högt klart och tydligt. Var och är ff rädd för hysteriskt gråt och dunkande med huvudet Crying or Very sad Men man kanske ska ta i ordentligt i ramsan? Inte nån tyst variant antagligen.

Ska göra som du säger, läsa på ännu mer nu i natt. Tack igen för så snabbt svar.
Till överst på sidan
pimpim

InläggPostat: sön dec 28, 2008 03:15    Rubrik: Svara med citat

Sad VAD gör jag för fel???

Har precis fått hjärtat att somna efter 2 timmar och 10 minuter.

Vet inte vad jag ska ta mig till -hon gör verkligen sig själv illa! Hon dunkar sitt lilla huvud i spjälsängen gång på gång helt ohejdat. Kastar hela sig själv baklänges så att hon slår i huvudet. Skriker aj aj.

Så här kan man ju inte hålla på....jag är rädd att hon skadar sig allvarligt.

Nu är det så pass att hon rycker till så fort jag tar bort solfjädern, sen är hon beredd på att jag går. Hon tar inte till sig ramsan (brukar väl inte göra första natten). Blir bara jätte ledsen och hysterisk.

Fick nu igen sitta hos henne tills hon somnade. Crying or Very sad
Till överst på sidan
miar70
Hjärtebarnskontrollant

Registreringsdatum: 31 januari 2006

InläggPostat: sön dec 28, 2008 07:08    Rubrik: Svara med citat

Hej och välkommen hit till forumet!

Med lite större barn får man ha lite mer tålamod och ofta måste man dröja lite med att gå framåt. Hon har haft längre tid på sig att befästa dåliga sovvanor, och då får man räkna med att det tar lite längre tid att bryta mönstret!

Det du ska göra, och se till att lyckas med, är att få henne lugn. Det gäller att bryta mönster här, och visa i handling (solfjäder) att hon ska sova, och sen fylla på med ramsan när du går och när hon är tyst. Inte nödvändigtvis titta och tänka på i vilken natt på kuren ni är, utan först och främst se hur framstegen ser ut!

Så lugnt och fint, tydligt och säkert, hela vägen. Då kommer tösen att ta emot verktygen och reagera med lättnad. När hon fysiskt gör sig illa måste du bryta, direkt. Och lugna.

Hur gick natten?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
pimpim

InläggPostat: sön dec 28, 2008 12:40    Rubrik: Svara med citat

Natten gick blä! USCH, jag mår så dåligt! Hjärtat har tre små blåmärken i pannan! Vet inte vad jag ska ta mig till?

Hon sov från 03:05 till 06:45. Morgonen ska vara 07:00. Försökte få henne att somna, men hon lika hysteriskt som tidigare gallskrek när jag gick ut med ramsan. Höll på en kvart och sedan gjorde jag morgon, helt tvärtom mot vad man ska.

Som du skriver att jag ska lugna henne med solfjädern och sedan fylla på med ramsan -det är det jag gör. Jag bryter på en gång när hon gör sig illa. Jag förstår inte riktigt..... Hon är lugn så länge jag är i rummet, behöver inte ens solfjädra henne. Men så fort jag går ut början hon på en gång att dunka huvet i spjälorna. Det känns som om enda sättet att då henne att inte göra det är att inte gå ut. För hon börjar verkligen på en gång när jag går ut.

Vet inte vad jag ska ta mig till.
Till överst på sidan
miar70
Hjärtebarnskontrollant

InläggPostat: sön dec 28, 2008 17:05    Rubrik: Svara med citat

Hej igen pimpim!

Ny natt, nya tag!

Idea Jag tycker du ska tänka sakta framåt, säkra besked nu. Ha som mål att få henne att somna lugnt, och använd dig av solfjädern minst ett par nätter till, kanske mer.

Idea Stå och fjädra henne länge, kanske t o m till sömns. Men avsluta ändå alltid med ramsan, en glad, hög ramsa!

Idea Andas tungt och sakta när du fjädrar, både för din egen och hennes skull.

Idea Om du har en överbliven bit madrass kan du bädda in sängen inifrån, så att det inte finns någon risk att hon slår i huvudet innan du hinner ingripa.

Idea Fuska inte med skrattet till gonattet! Det ska vara URKUL att gå och lägga sig Very Happy Exclamation

Idea Tänk på att lägga extra krut på utevistelse, mat, social delaktighet! Har du Barnaboken? Läs lite extra där om förtrotsen, jag plockar ofta fram min kära Barnabok och förundras ständigt över hur aktuell den alltid är!

Idea Tänk framåt! Att fastna i tankar om det som varit leder oftast bara till en nedåtgående spiral, och det tar tid att bryta ett beteende, både för barn och vuxna! Ett steg i taget, en natt i taget!

Just nu kommer jag inte på nåt mer, men vi finns här för att hjälpa dig med dina funderingar!

Kram Mia
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
annaax

Registreringsdatum: 05 januari 2009

InläggPostat: mån jan 05, 2009 09:03    Rubrik: Svara med citat

Hej pimpim!

Känner verkligen igen mig i din situation, vi är inne på natt 2 och jag är snart beredd att ge upp!!!

Vill bara veta, hur har det gått för Er??? Är det värt att fortsätta?
Till överst på sidan
Lua
Hjärtebarnskontrollant

Registreringsdatum: 17 augusti 2006

InläggPostat: mån jan 05, 2009 09:43    Rubrik: Svara med citat

Kolla här så länge:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

Kram Lua. hjarta
miar70
Hjärtebarnskontrollant

InläggPostat: mån jan 05, 2009 10:16    Rubrik: Svara med citat

annaax skrev:

Känner verkligen igen mig i din situation, vi är inne på natt 2 och jag är snart beredd att ge upp!!!

Tålamod är ett av de allra viktigaste verktygen i shn Wink Exclamation
Till överst på sidan
annaax

Registreringsdatum: 05 januari 2009

InläggPostat: mån jan 05, 2009 10:59    Rubrik: Svara med citat

Vilket stöd man får på denna sida... helt underbart.

Tålamod, tålamod, jag måste ha tålamod!

Känns som att jag skulle kunna betala allt jag har i pengar för att det ska funka och allt jag behöver göra är att vara vaken, ha tålamod och vara lugn. Det ska jag väl klara!

Blev lite peppning till mig själv där tror jag Smile

Nu vill man bara se resultat. Tror ni han kan ta skada av att inte sova mer än några ynka timmar och bara max 45 minuter i sträck? Och hur länge orkar han det. Han är så grymt envis, vägra lägga sig ner själv i sängen. Han står upp hela tiden. Kan stå och beklaga sig i timmar. Många andra verkar det gå så himla bra för... jag känner verligen igen mig i pimpim:s inlägg...
Till överst på sidan
miar70
Hjärtebarnskontrollant

InläggPostat: mån jan 05, 2009 11:14    Rubrik: Svara med citat

Jag kopierar ditt inlägg och lägger det i din tråd, annaax Crying or Very sad
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Forum om kurbarn äldre än ett år Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet