Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: lör 20 dec 2014, 22:47

Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
 Antibiotika, antibiotika, antibiotika och lite kortison... 
Författare Meddelande

Inlägg Antibiotika, antibiotika, antibiotika och lite kortison...
Hej alla

Min lilla tjej har det inte lätt nu. Hon har nu ikväll fått femte antibiotikakuren utskriven. På knappa månaden. Någonstans här börjar jag känna mer och mer, kommer det hjälpa??? Kan jag göra något annat? Lite hopplöst känns det.

Först ut var mykoplasma (en antibiotika mot det, sen kom öroninflammation 2 (Kåvepenin, vilket knappt gick att få i) och samtidigt har vi smörjt hennes utslag med någon hydrokortisonsalva som ursprungligen är en ögonsalva. Denna salva för att kunna smörja henne i ansiktet. Där har hon en röd fläck, som är väldigt torr och fnasig. Vi har smörjt hur många gånger som helst med Bamse-salva från apoteket med fläckarna blir värre. Finns även på fingrar och ena fotleden. Under smörjning med utskrivna salvan blev det värre och den kuren är nu avbruten. De röda ilskna fläckarna har nu börjar uppträda på andra kinden och ryggen.

Efter läkarbesök på vårdcentralen så fick vi ny antibiotika (1,5 dygn efter avslutad kåvepenin-kur) mot bakteriinfektion i huden. Vilket han gissade på. Detta fungerade inte alls, det kommer en stråle ut ur munnen. Vi har provat blanda i mat osv, att se sprutan innebär illvrål. Fick byta till en ny sort och börja om. Då med lilla "sked-byttan" och det har fungerat. Men det har vi ju bara gjort i två dygn nu, och så var det dags att byta igen.

I morse så såg jag att det kommit nytt juck i örat. Fick tid nu framåt kvällen. I örat kunde hon inte se, för det var fullt med vitt juck i örongången. Så om det var öroninflammation eller ej visste hon inte. Rådfrågade även öronjouren på telefon. Och de kom fram till att vi skulle ge Spektramox, som ska vara brett och täcka in båda eventuella sjukorna. (Den läkaren var inte säker på att det var hudinflammation, men ville inget säkert säga.) Har även fått örondroppar, terracortril, som ska droppas i tre gånger om dagen för att få bort det vita jucket. Så i veckan som kommer ska vi gå till vårdcentralen så de kan titta i örat och se om de kan bedöma då. Läkaren konstaterade att hon var lite röd i halsen, så det var lite irriterat där.

Jag har lite svårt att bestämma vad jag ska tycka. Självklart vill jag behandla så dottern blir frisk! Men att ge antibiotika, så ofta och så mycket mot något som inte är konstaterat känns inte heller bra.

Egentligen vet jag inte riktigt vad jag vill ha er hjälp med... Läser i allergitråden och andra gamla trådar om mineralolja osv i salvor och liknande. Jag vill få bort allt sådant, kanske hjälper det mot hudutslag om det nu inte är bakteriinflammation. Utslagen verkar oftast inte besvära henne, en gång har jag sett henne klia så det började blöda på foten. Humöret är inte alltid på topp, och dagssömnen strular ofta. Men så är hon ju 8 månader med...

Vart börjar jag i mineralolja-träsket?
Bamsesalvan verkar inte hjälpa ett dugg, galactobase är det enda jag känner till, men det finns ju inte längre...
Hur utläser man innehållsförteckningar? Finns det någon sida på internet eller liknande där man kan få dom översatta så man förstår?

Nu har jag skrivit av mig lite, tack för att just du läste ;)
/Pippilotta

lör 05 dec 2009, 21:13
Oj, vilket himla strul. Och vilken massa avbrytande av kurer hela tiden... :?

Öronen måste ju behandlas med antibiotika, men absolut inte en lindrig hudåkomma. Till det kan man vara varsam själv. Jag tycker att det låter som att det kanske är svamp i huden? Cortimyk (mild kostison med svampmedel) kan hjälpa, men testa först Borago, som finns på apoteket och som är mot mjälleksem (skorv). Den har en helt ok innehållsförteckning, och hjälper bra på torra eksem här hemma.

Annars är Dermasilk det bästa som hänt Edvards hud, men då pratar vi STORA problem, acne, pansarskinn, såsiga eksem, torra eksem, självsprickor och you name it, från bröstet och ner. :(

Om antibiotika. Magen tar duktigt med stryk, och tarmfloran påverkas oerhört. Från magen kommer en stor del av immunförsvaret, så bygg upp med magbakterier igen. Sempers magdroppar (dubbel dos vid spektramox/amimox)och lactipluskapslar ger rätt mycket bra bakterier. Det tycker jag att man kan köra året om till barn som våra som fårr mycket antibiotika.
Själv brukar jag vid antibiotikakurerna tillfälligt medicinera extra med både ProViva och Verum hälsoyoghur också. Jag inbillar mig att det hjälper.

lör 05 dec 2009, 22:08

TorpSara: Tack för svar! :D Hoppas vi slipper så stora problem som ni fått! :(

Struligt känns det, och när läkare börjar prata om ännu mer kortison känns det verkligen inte bra. Borago och magdroppar ska införskaffas genast! Magdroppar fick hon ju faktiskt som mindre, ska återupptas. Lactipluskapslar låter också vettigt. En fråga om yoghurt, hur känsligt är det med tanke på att hon är 8 månader? Vi har fått information att avvakta med mjölkprodukter till 10 månader...

lör 05 dec 2009, 22:43

Jag skickar en länk för genomläsning. Kanske den bjuder på lite igenkänning, vad gäller eksem i ansiktet och öroninflammationer:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 07cc483032

sön 06 dec 2009, 15:11
Mjölksyrabakterier har inget med mjölintroduktionen att göra, så ni kan lungt ge det! :D

sön 06 dec 2009, 18:33

T'änker att det var yoghurten Pippilotta eventuellt var lite tveksam till. Själv skulle jag avvakta med mjölkprodukterna. Vilket lär bli tydligt om du läser den länkade tråden.

sön 06 dec 2009, 21:14

sön 06 dec 2009, 22:01

Ewa och TorpSara: Jag tackar för svar! :D Den länkade tråden hade jag inte hittat fram till än, intressant! Jag klurar vidare och återkommer säkert med vidare frågor och kommentarer så småningom... Hälsokostbutiken ska besökas i morgon. Jag som varit förskonad mot sådana här problem tidigare får mycket att tänka på, och sätta mig in i.

Tack för hjälpen så här långt!

sön 06 dec 2009, 22:54

Har bara läst som hastigast men jag kan tipsa om den här krämen: http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=1352783

Några dagar, sedan var Harrys eksem borta.
Väldigt bra!

(Samtidigt slutade jag tvätta hans kläder/lakan mm i vanligt tvättmedel och köpte istället tvättnötter. Kanske var det detta i kombination med krämen som gjorde susen).

fre 11 dec 2009, 16:47

-Linda-: Tack för tips! :) En fråga från en okunnig, kan man se vad den innehåller mer? Jag börjar ju förstå att allt innehåll har betydelse...

Vi har nu kört på med Weledas tvål/schampo och lotion sen i måndags samt Borago på kinden. Dock har utslagen blivit värre och fler. Sen om det beror på att dessa produkter inte passar vår lilla dam eller något annat törs inte jag svara på. När det gäller mat kastar hon sig ju över allt hon får tag i... Magdroppar och lactipluskapslar står numera på den dagliga menyn.

Har tänkt börja med saltbad. Har läst mig till här i olika länkar att det ska vara bra. Maken undrar dock varför man har i oliv- eller rapsolja i vattnet. Att saltet är bra, mjukar upp osv, är vi med på. Men vad är effekten av oljan i vattnet?

Besökte läkare på vårdcentralen i torsdags, öroninflammationen höll på att läka. Men antibiotikan har ju inte hjälpt mot utslagen. Vi ska nu få träffa en hudläkare, och fick en tid redan på tisdag. Så hoppas vi kommer lite vidare då. Vi vill ju gärna få lite mer klarhet i vad som orsakar utslagen så vi vet vad vi ska undvika.

lör 12 dec 2009, 20:33

Tack för tips -Linda-. Vill gärna få innehållsförteckning jag också, om du har, för det lät ju som ett superalternativ!

Pippilotta skrev:
Vi har nu kört på med Weledas tvål/schampo och lotion sen i måndags samt Borago på kinden. Dock har utslagen blivit värre och fler. Sen om det beror på att dessa produkter inte passar vår lilla dam eller något annat törs inte jag svara på. När det gäller mat kastar hon sig ju över allt hon får tag i...

Har tänkt börja med saltbad. Har läst mig till här i olika länkar att det ska vara bra. Maken undrar dock varför man har i oliv- eller rapsolja i vattnet. Att saltet är bra, mjukar upp osv, är vi med på. Men vad är effekten av oljan i vattnet?

Weledas produkter kan vara svåra att tåla om man har eksemhud. Mina barn tål dem inte. Inte heller jag. Det är mycket allergena örter och eteriska oljor. Ringblomma får min stora nässelutslag av. Blir illröd över hela kroppen. Så det funkar inte alls. Så det kan vara det du märker också.
Oljan i badet ska hjälpa till att smörja, är det tänkt. Jag tycker själv det har effekt. Utan oljan blir de rödare och torrare än med.

lör 12 dec 2009, 21:37

:D Du har säkert redan funderat på tvättmedel. Parfymerat funkar ju inte förstås. Stora S har eksem på fötterna till och från, så jag har använt oparfymerat länge. Men så började jag slarva lite, för det luktar ju så gott i hela huset av parfymerat tvättmedel. :roll: :oops: Tänkte, att när det inte är strumpor med i tvätten, så kan man ju ha lite parfym... ](*,) Fel fel fel! Plötsligt hade hon små eksemfläckar i ljumskarna, på magen, på benet, på armen... Nu har jag skärpt mig, och fläckarna är borta.

Och det kan vara olika vilken sorts oparfymerat som funkar eller inte funkar också. :!:

(Tvättnötter skriver någon om, men det är jag skeptisk mot, vad jag har läst så kan man lika gärna tvätta med bara vatten i så fall. Men det är ju en annan diskussion. :wink: )

lör 12 dec 2009, 21:58

Och när vi ändå är inne på det så ska ju sköljmedlet bort också. Om det inte redan gjort det.
För oss funkar Via Sensitive Oparfymerat bäst.

sön 13 dec 2009, 09:50

Och när vi ändå är inne på det så ska ju sköljmedlet bort också. Om det inte redan gjort det.

Ja självklart!
När det gäller tvättmedel använder jag Skonas flytande. Har fått för mig att flytande är bättre än pulver när det gäller att sköljas bort bäst. Om man har en maskin med s k "superskölj" blir det ännu bättre!

sön 13 dec 2009, 13:15

Ewa och Stilla: Tack för svar och vidare tankar för att hjälpa oss! I kväll har det badats med salt och olivolja. Därefter insmörjning med Body Shops Aloe body butter. Vi hade väl tänkt använda samma produkter lite längre, men eftersom det kändes som det blev så mycket sämre så valde vi att byta nu på en gång i alla fall.

Om tvättmedel så tror jag vi har en ganska bra grund. Sköljmedel har vi aldrig använt sen barnen kom. Och tvättmedel använder vi Skonas oparfymerade. Dock i pulverform. Det kan ju förstås finnas något som skulle passa oss ännu bättre, men just nu tror jag vi behåller det och inriktar oss på att försöka få ordning på badprodukter och insmörjning. Man måste ju börja någonstans.

sön 13 dec 2009, 20:10
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 77 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa