Re: min son , 2år i mars slår mig, varför?

Välkommen är du, Andrietta
Jag är glad att du hittade hit.
Tack, blivandemamma

Tack, miniz
Man kan psykologisera hur mycket som helst kring VARFÖR en liten tvååring slår sin älskade moder. Fråga mig - jag fick världens stjärnsmäll rakt i ansiktet när jag i all fredlighet (och kärleksfullhet) skulle byta blöja på min åttamånaders. PANG! Jäklar, vad ont det gjorde. Jag hade böjt mig ner för att pussa på henne när blöjan var klar och jösses - det var tacken
Jag blev så till mig och ifrån mig att jag störtade till barnpsykolog

Ungen måste ju vara absolut vansinnigt olycklig, tänkte jag (och sa jag) eftersom hon gav mig en smäll rakt i nyllet bara så där. Jag var verkligen skakad. "Äsch", sa psykologen, "hon bara testar." Jaha, tänkte jag. Testar vadå?!
Så blev jag med åtta efterföljande barn möjligen en liten smula klokare. Handen, den Fantastiska Handen, är och förblir ett Redskap. Vad använder vi inte händerna till, varje dag? Precis som tänderna är redskap - dem kan man bita med och SKA man bita med. Det är därför man får dem och har dem. Men VAD ska man bita

Ja, inte VEM, i alla fall. Och till vad ska man använda sina händer

Ja, inte till att slå folk och fä, i alla fall.
Betrakta det hela som ett missförstånd, tycker jag följaktligen. Det är inte så lätt att veta alla gånger till vad man (barnet) ska använda de verktyg Gud nu gett en (eller de ömma föräldrarna). Säg bara i all enkelhet OJ DÅ. Så spärrar du tungan från att börja babbla. (Typ: litet missförstånd föreligger visst

) Ta de små händerna ögonblickligen, håll dem i dina och låt dem klappa dig på båda kinderna. "Å, så skönt! SÅ gör man med sina händer!" Och tacka gärna för "hjälpen" efteråt. "Tack, tack! Vad BRA! Nu blir mamma glad." Och returnera: "Känn, så skönt. Känn vad MINA händer kan göra. Skönt, va? Jaa!"
Prata inte mer än så. Visa, lära, leda, hjälpa - i handilng. Det är det hela. Med små tvååringar. Och äldre. Och yngre.