Aktuellt datum och tid: lör 20 apr 2019, 04:43

Anna Wahlgren.com

Föräldraforum

Får barnläkarna vräka ur sig vad som helst? Svar Ja

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum

Får barnläkarna vräka ur sig vad som helst? Svar Ja

Inlägg av annawahlgren » tis 17 nov 2009, 18:36

:D En ny bannbulla utfärdades i samband med ett sömnseminarium i Malmö den 13 november. Från att ha varit Persona non grata har jag nu blivit VIP - tänk att öppet diskuteras i ett så illustert sällskap O:)

Bannbullan är utfärdad av "Sveriges barnsjuksköterskor samt barnläkare" som, på en lätt nervös, inte alltigenom korrekt svenska meddelar att de "vill med denna skrivelse på det kraftigaste protestera mot att Anna Wahlgrens rekommendation som vi anser är direkt livsfarligt för spädbarnet".

Man hänvisar till novemberkrönikan (som inom kort når de utländska kollegerna på tyska och engelska): "Magläge är enligt Anna Wahlgren att betrakta som en ICKE riskfaktor vad gäller plötslig spädbarnsdöd. Problemet är dock att andningslarm inte till 100% är säkert."

Sedan följer smått häpnadsväckande "belägg" för detta påstående:

:arrow: */Andningslarmet/ kan ge såväl falskt positiva som falskt negativa signaler.*

:arrow: *Studier har visat att det funnits situationer där barnets hjärta har slutat slå och barnet har dött utan att larmet har signalerat i tid.*

:arrow: *Det har även visats att på grund av att det varit så ofta falska larm så har föräldern inte reagerat vid nästa larm som blev det sista…*

:shock: :shock: :shock:

VAR ÄR FORSKNINGSUNDERLAGET :?:

:!: Var finns rapporterna om "falskt positiva" respektive "faskt negativa signaler" och hur i fridens dar ser sådana ut :?:

:!: Var finns studierna som visar att "barnets hjärta har slutat slå och barnet har dött" utan att larmet reagerat på andningsstoppet, och hur i all sin dar gick det till när de studierna bedrevs :?:

:!: Var finns alla de föräldrar som vittnat om att de satt och slöade i soffan när larmet gick och inte reagerade :?: "Äsch, det har ju larmat så ofta så vi brydde oss faktiskt inte, när det gick igång igen. Hoppsan, råkade barnet dö :?: Det tänkte vi inte på..."

Får barnläkarna vräka ur sig vad som helst?

Svar Ja.

Men det sker på bekostnad av trovärdigheten.

Så vinka ajöss till den, Mörelius, Wennergren, Blennow, Lindberg, Gustafsson m fl m fl - eller lyss till maningen UPP TILL BEVIS :!:

Medan tid är.
Senast redigerad av annawahlgren tis 17 nov 2009, 20:38, redigerad totalt 1 gång.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:

Inlägg av kattklo » tis 17 nov 2009, 18:46

:shock:
"INTE REAGERAT?"
Nej, den föräldern finns inte!
Det låter ju fullkomligt desperat detta.

Låt grodorna fortsätta hoppa ur deras munnar, det klär dem... :twisted:

Inlägg av TorsMamma » tis 17 nov 2009, 19:12

Svar ja, och i form av auktoritet dessutom. Svenne lyder lagligt... O:)

Snart kommer varenda läkare att rekommendera larm kan jag lova, men då kommer man och säga att det är inte samma som de där gamla man hade FÖRR, dessa är NYA och FINA minsann.
HA! säger jag bara! :twisted:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:

Inlägg av annawahlgren » tis 17 nov 2009, 19:50

kattklo skrev:"INTE REAGERAT"? Nej, den föräldern finns inte!

Och ett forskningsunderlag värt namnet borde väl omfatta några stycken, eller hur :?: :!:

TorsMamma skrev:Snart kommer varenda läkare att rekommendera larm kan jag lova, men då kommer man och säga att det är inte samma som de där gamla man hade FÖRR, dessa är NYA och FINA minsann. HA, säger jag bara!

Där tror jag du är väl optimistisk, tyvärr :roll: Det här handlar om helt andra saker än de små barnens betryggande säkerhet för liv och lem.

Den alltmer desperata expertisen forsätter uppfinna fel och brister hos larmen som inte finns. För mig är det ofattbart att inte tillverkarna - i Israel till exempel med sitt Babysense II - har gått i taket för längesedan :shock:
Senast redigerad av annawahlgren tis 17 nov 2009, 20:53, redigerad totalt 5 gånger.

Inlägg av Krisse » tis 17 nov 2009, 19:52

usch jag tycker det är så sorgligt. Bara för att man har en titel så behöver man visst inte bevisa något. :evil:
Men det är ju lite roligt att de nämner dig Anna för då inser nog dem att du betyder mycket för många och litar på dig :D

Det är ju just sådana här saker som gör att man bli mer och mer skeptisk till andra rekommendationer också som tex vaccination.

Jag är glad att jag har hittat hit som faktiskt har gett mig en större kritisk syn på mkt annat.
Emmy 080212
Rasmus 091223

Inlägg av Jannika » tis 17 nov 2009, 20:14

Hoppsan hejsan! Vore mycket intressant att se de studierna. 8)

Inlägg av annawahlgren » tis 17 nov 2009, 20:20

Krisse skrev: Det är ju just sådana här saker som gör att man bli mer och mer skeptisk till andra rekommendationer också som tex vaccination.

:D Ja. Du såg kanske vad vd:n för läkemedelsbolaget Novartis i Schweiz, som tillverkar svininfluensavaccinet, drog ihop 2008 i lön och bonus :?: 320 miljoner :!: Nästan en miljon om dagen...

Krisse skrev:Jag är glad att jag har hittat hit som faktiskt har gett mig en större kritisk syn på mkt annat.

Tack :heart: Det kallas att tänka själv. Att stiga åt sidan ur lydfolkets led. Jag är så glad att du finns här med din självständighet och styrka :wink: :lol:
Senast redigerad av annawahlgren tis 17 nov 2009, 20:26, redigerad totalt 1 gång.

Inlägg av annawahlgren » tis 17 nov 2009, 20:22

Jannika skrev: Vore mycket intressant att se de studierna. 8)

:D Visst vore det! Jag har kastat en handske på Lars H Gustafssons blogg.

:heart:

http://larsh.wordpress.com/2009/11/16/s ... omment-700
Senast redigerad av annawahlgren tis 17 nov 2009, 22:50, redigerad totalt 1 gång.

en annan åsikt

Inlägg av galaxen » tis 17 nov 2009, 21:11

Rent allmänt är det ganska lätt att yttra sig på uppdrag av *alla' barnsjuksköterskor. Man får nämligen inte ha en annan åsikt eller ge en annan rekommendation än den godkända: Då mister man sin legitimation.

Titta bara på dr Annika Dahlqvist som förespråkar LCHF; där har vi ännu en kvinna som säger det folk inte vill att hon ska. :thumbsup:
Hon har dessutom mage att säga att man inte ska vaccinera sig, så nu är hon också persona non grata.

Jag kan väl helt krasst säga att detta är anledningen till att jag inte kommer att bli varken barn-ssk eller bvc-tant. Hur skulle jag kunna säga att man ska lägga sitt barn på rygg när jag vet att det sover gott på magen (med larm)?

Vetenskap och beprövad erfarenhet i all ära, men man verkar ha tappat den senare delen av det uttrycket. För vad är alla våra barn som sover gott på natten om inte beprövad erfarenhet?
Erfarenheten är bara inte läkarnas.
mamma till kärlekens gåva med extra glädjekromosom, matte till 4 småtigrar och ssk-student T6

Re: Får barnläkarna vräka ur sig vad som helst? Svar Ja

Inlägg av TorpSara » tis 17 nov 2009, 22:16

annawahlgren skrev:: Problemet är dock att andningslarm inte till 100% är säkert."

Förrutom de redan kommenterade dumheterna är ju detta också spännade. För ryggläge är ju 100% säkert, det vet väl alla? :shock: Eller vad menar de egentligen?

Inlägg av cissii » tis 17 nov 2009, 23:28

Hej

Det var ju just dom här fallen som det var Annas uppgift att presentera i den absurda diskussionen där hon skulle bevisa att det INTE INTE fanns några bevisade dödsfall med andningslarm inblandat?
Så med såhär många undersökningar och efterforskningar och dödsfall borde väl den diskussionen vara avslutad nu då :roll:
Om dom fanns.

Snacka om att dumförklara dessa stackars outbildade icke-läkar-människor som är oss. Dom lata föräldrarna som ignorerar larmsignalen. Men varför i hela världen använder då sjukhusen larmen? Man får alltså göra det om man är UTBILDAD då. För det är ju så svårt att lyssna efter en larmsignal med öronen. Krävs minst 6 års utbildning för det.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn

Inlägg av cissii » tis 17 nov 2009, 23:50

"Ryggläget är enligt Gubbe1 att betrakta som en ICKE riskfaktor vad gäller plötslig spädbarnsdöd. Problemet är dock att ryggläget inte till 100% är säkert." :roll:

Man lämnar ju inte hjärnan i pant för att hämta ut ett andningslarm. Men det verkar som att just bortlämnandet av hjärnan var entrébiljetten till den här tillställning.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn

Inlägg av Fanny83 » ons 18 nov 2009, 10:23

Alltså, jag kan inte smälta det där med att föräldrar inte skulle ha reagerat på larmet. Vet de hur ett andningslarm låter när det piper? Om det nu vore så att man helt sket i om bebisen andades eller inte så vill väl varje vettig människa stänga av TJUTET?

De kan ju bara inte komma undan med rena påhitt, det KAN inte få vara så.

Nu skriver jag ett brev till kungen!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.

Inlägg av kiki » ons 18 nov 2009, 10:35

Fanny83 skrev:Nu skriver jag ett brev till kungen!

:lol: :thumbsup: tack för skrattet :lol:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067

Inlägg av Piggelin » ons 18 nov 2009, 10:41

Fanny83! Du är verkligen underhållning med finess :lol:. Tack för skratt! Tyvärr är väl kungen både humor- och maktlös.

Och barnläkarna, ja, vad ska man säga? Sunt förnuft och eget omdöme har blivit en bristvara på hög nivå. Det skrämmer mej, för vem ska man tro på, tro på, tro på när...

/P

Nästa

Återgå till Kackelforum