Aktuellt datum och tid: lör 20 apr 2019, 04:16

Anna Wahlgren.com

Föräldraforum

Tidiga uppvak med mycket bajs

Tidiga uppvak med mycket bajs

Inlägg av Roffe » lör 28 mar 2009, 12:57

Hej,

Jag har en 10.5 månaders pojke som sovit sina 12 timmar sedan han var halvåret. Nu har han börjat vakna 1,5 timme för tidigt med bajsblöja i tre veckors tid. Vi har varit konsekventa och inte tagit upp tidigare än marginalkvarten.

Vi har avvaktat och ramsat efter ett tag. Ingen förändring. Efter att jag läst en del trådar här har vi infört pangramsan sedan två nätter. Fortsätter skrika, men vi har ju å andra sidan precis börjat med detta.

Dock har vi ett annat problem som får min attityd att vackla. Varje morgon numera vaknar han med väldigt mycket bajs i blöjan. Nästan som diarré och stora mängder, så mycket att det är kladdigt på pyamas, täcke, lakan etc.

Enligt AW vaknar man ju inte för att man bajsat utan bajsar för att man vaknat. Kanske är det så, men i alla fall finns bajset ganska direkt efter uppvaket.

Jag vet ju att man inte ska ta upp barnet annat än om man ska till akuten. Därför har vi låtit honom ha sin bajsblöja och tänkt att på natten händer ingenting.

Sedan började han få vätskande sår i stjärten pga att han legat i bajset, så då började jag byta i sängen, för att sedan solfjädra och ramsa mig ut. Ingen bättring. Såret blev fortsatt värre.

Nu har såren blivit så illa att det kommer ut blod ur dem. Därför bröt jag i morse mot "reglerna" och tog faktiskt upp honom, så att jag kunde rengöra direkt och lufta stjärten. Alltså bröt jag natten en timme för tidigt i morse. Jag gjorde morgon och startade dagen. Första gången, men jag ansåg det nödvändigt för att få ordning på såren innnan det blir värre. Nu är han naken hela dagen för att lufta stjärten.

För att jag inte ska tappa attityden och blir otydlig och fråga honom om det är bra, så behöver jag er coachning för hur jag ska agera framöver. I natt ställer man ju dessutom fram klockan, så kanske vettigt att göra något ihop med det?

Hur ska jag göra med bajset?
Hur ska jag göra med sovitderna, justera?
Hur ska jag bemöta uppvaken?

Så här ser han sovtider ut
07.00 godmorgon
9.30 sova 45 min
13.00 sova 45 min
19.00 god natt

Han har mycket bra mörkläggningsgardiner, så det är mörkt, men inte så mörkt att han inte kan se sin egen hand. Vi har lite varmare än de 18 graderna som jag sett att ni rekommenderar. Han är ute 1-2 timmar per dag, men största delen sover han. Ganska mycket social delaktighet. Vi har fasta tider och följer de väl för både mat och sömn.

Finns möjlighet att svara innan nästa natt, så vore det en hjälp.

Tack
Pojke född maj 2008 och pojke född maj 2011. Båda BB från början.

Inlägg av miniz » lör 28 mar 2009, 17:22

Hej!

Det var bra du tog upp honom i morse för att ta hand om saren. Jag tycker du kan fortsätta byta pa honom om natten ocksa, sa länge han har sar. Om du ska göra morgon beror pa hur mycket klockan är. Du kan fortsätta som du gjort, byta, rengöra, solfjädra och ramsa ut. Med besked om att du har koll och nu kan han sova vidare.

Här är en trad som heter röd och blöder med massa fina tips. Om blöjmärken och krämer bl.a
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18217

Om jag räknat rätt sover han 30 min för lite. Han sover 13.5 timmar och borde ha 14 timmar. Du kan lägga pa 45 minuter kl 13 sa han far en lang lur, da far han 15 minuter för mycket. Sa det beror pa om du har en sovare eler inte. Väcker du honom efter lurarna eller vaknar han själv?

Ang. sommartid sa kan du marginalkvarta i nagra dagar och justera pa det sättet.

Hoppas det gar över fort!
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.

Inlägg av TorsMamma » lör 28 mar 2009, 17:50

Hej, jag skulle smörja stjärten med ett tjockt skyddande lager Inotyol salva också. Sen för att få rytm i magen servera "päron/kiwi" pure och hela päron och Kiwi till Lunch. Till natten blåbärspure och banan som är stoppande.

så lösande saker på morgon och lunch för att sen ge stoppande saker till natten så inte magen jobbar på det viset. Det tar sin lilla tid för magen att komma i fas efter sjukdommar m.m. Men vi fick bukt med det först genom att ge stoppande dygnet runt ganska länge. Sen lösande på morgon och stoppande till kvällen.

Vad tror ni om det?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:

Inlägg av Roffe » lör 28 mar 2009, 20:21

Hej,

Tack för jättebra svar.
Jag ska prova stoppande och lösande enligt förslaget.
Intressant m fakta från länken angående att pampers kan irritera. Det är efter natten det är irriterat och förvisso ligger han ju i bajs då, men det är faktiskt också så att vi använder pampers just nattetid. Testar libero i natt istället.

Menar ni att jag kan ta upp och tvätta av och hela baletten och sedan lägga tillbaka i sängen för att sova även om det bara är en timme kvar tills det är morgon?

Ang. den totala sovtiden, så hade vi en 20 minutare vid 16.30 tidigare för att ha 14 timmars sömn, men eftersom han börjat vakna tidigare på morgonen och det bara är två veckor kvar tills han är 11 månader och då är mogen för 13.5 timmar, så provade jag att minska ner redan nu. Är inne på tredje dagen nu. Han är inte en sovare. Har alltid sovit lite och varit svår att få att sova längre än 45 minuter dagtid i hela sitt liv i princip. Därför gav jag upp långpassen, även om de vore en dröm för mig. Tycker ni ärndå att jag ska införa 1,5 h sovpass?

Underbart vad mycket stöd och hjälp man kan få här på forumet. BVC kan slänga sig i väggen :)

Tusen tack.

Inlägg av miniz » sön 29 mar 2009, 21:56

Roffe skrev:Menar ni att jag kan ta upp och tvätta av och hela baletten och sedan lägga tillbaka i sängen för att sova även om det bara är en timme kvar tills det är morgon?

Kan du inte byta i sängen, med vatservetter och sedan ta storstädning när det blir morgon? Iallafall till han blir bättre i rumpan.
Jag tycker du kan lägga honom att sova efter det, sa tar han kanske en 45:a.
fem älsklingar

Inlägg av miniz » mån 30 mar 2009, 10:51

Hej igen!

Det är fran 1 ar de behöver 13.5 timmar sömn. Sa ni har ännu lite tid pa er att ge honom 14 timmar. :wink:
Ang. langlur sa hade jag försökt att fa honom sova en langlur. Det är skönt (för alla) med en redig paus mitt pa dagen! Min lilling hade ocksa en liten period i den här aldern, var han inte ville sova langlur, men det fixade sig med en semesterresa... När vi kom hem fanns inga skarvar kvar.
Och kom ihag att det tar en vecka eller tva innan schemat sätter sig.

Lycka till och berätta gärna hur det gar!
Kram
fem älsklingar

Inlägg av Roffe » mån 30 mar 2009, 10:52

Det var så jag gjorde innan, men såren blev bara värre och värre och började efter några sådana morgnar att blöda varje morgon. Antar att det är bajset som fräter och därför har jag känt att det är viktigt att få rent ordentligt, så numera duschar jag av honom. Vill inte pilla för mycket i såren med servetter men ändå få rent. Blev nog lite skärrad när det blev så illa att det blödde varje morgon. Men så fort vi fått ordning på såren, så känns det helt ok att byta i sängen. Tycker ni att jag överreagerar? Anledningen att jag frågar om råd är för att jag känner att jag gör "fel" som tar upp honom, men att jag ändå anser den nödvändigt just nu. Dilemma.

I morse sov han längre (tack sommartid) och vi väckte honom en marginalkvart innan. Han låg redan då i mängder av löst grönt bajs. Alltså bajsar han i sömnen trots allt. Hmmm.

Inlägg av Roffe » mån 30 mar 2009, 11:00

Jasså, långlur fram till ett år. Ja, det vore ju fantastiskt. Men ska jag få honom att sova 1 timmer längre på morgonen och 45 minuter mer på dagen, så rä det ju totalt nästan 2 timmar mer. Du menar att jag kommer lyckas med det? Behöver bara lite stöd för min attityd, har lite vargar inom detta område, då jag både dag som natt haft många uppvak som jag jobbat med. Har lite dåliga erfarenheter, eller kanske är det dålig attityd... Envis är jag i alla fall, så jag ger inte upp i första taget.

Inlägg av miniz » mån 30 mar 2009, 11:17

Hej

Har lite brattom nu, sa skjuta dina vargar far jag göra senare :wink:
Ville bara stödja dig i att du tar upp honom och gör rent. Följ din magkänsla och sedan när saren är borta, sa sover han lika bra igen, med din attityd och verktygen!

Kram
fem älsklingar

Inlägg av miniz » mån 30 mar 2009, 16:18

Och nu till dina vargar...

Inte langlur fram till 1 ar, snarare 3 ar :wink: Sedan när han blir stor nog för en lur, sa sover han 1.5 timme pa dagen och 12 pa natten. Sa jag tycker nog du kan hjälpa honom över 45 minutersskarven, med husljud, musik eller ramsa.

Schema ex.
19 - 07 natt
9.45 - 10.30 45 minuter
13.30 - 15.00 1.5 timme

Med detta schemat far han lite för mycket sömn, sa du kan erbjuda honom bara en 20 minutare pa morgon. Du kan ocksa behalla tiderna du hade och förlänga den sista luren till 1.5. Jag tyckte bara det var lite länge till natten.

Om ni är nöjda med hur ni har det i dag, sa ändra inte pa nagot, för man ska inte leta fel var det inte finns nagra...
Och om du vill ha en lang lur pa dagen gör det sedan när saren är borta och rumpan är fin och föräldrarna far leta upp den fina goda attityden ocksa!

Kram
fem älsklingar

Inlägg av miniz » fre 03 apr 2009, 10:52

Hej jag har kopierat in ditt inlägg, fran den förra traden, sa fortsätter vi här.
Hej,

Nu är såren bättre och jag är sugen på att ändra schemat så att vi får en långlur. Jag får dock inte ihop tiderna med ditt förslag på sömn vid 13.30-15.00. Någon som vill ge mig lite feedback på schemaförslagen jag har?

Vill ha sovtider enligt 12h, 20min, 1,5h

7.00 frukost
10.00 sova 20 min
11.00 lunch
13.30-15.00 Sova 1,5 h
15.00 mellanmål
18.00 middag, följt av bad, bus och välling
19.00 god natt

Då långlurar brukar vara trixiga för min pigga kille känns det lite dumt att långluren är när han är som hungrigast, skulle känna mig tryggare om han åt mellanmål innan sömnen, fast då får jag inte ihop sovtiderna. Kan jag lägga sovpasset så att det blir mellan 14.00- 15.30, eller blir det för tätt inpå natten? Följande förslag känns bättre för mig, men då blir långluren senare.

7.00 frukost
10.00 sova 20 min
11.00 lunch
13.30 mellanmål
14.00 sova 1,5
17.30 middag, följt av bad, bus och välling
19.00 god natt

Han fortsätter vakna 5.30 istället för 7.00. Fortsätter vakna i mängder av bajs, men såren är bättre. Han har alltid varit svårt att få att sova längre än 35-40 minuter, trots enträget vagnande/buffander/ramsande/husljud etc. Som liten sov han 8 timmar per dygn innan jag tog tag i problemet, så han är inte ett sånt barn som sover hur som helt när som helst. Kommer förslag 2 att funka?

Vill samtidigt införa sömn i stillastående vagn utomhus (på rygg, pga enda möjliga i vår vagn). Hur gör man då för att sköta sömnskarven. Ramsan funkar inte så effektivt tycker jag och husljud, vagning, buffning funkar ju inte utomhus på rygg.

Tack på förhand.
fem älsklingar

Inlägg av miniz » fre 03 apr 2009, 11:00

Hej!

Jag tycker ditt förslag med senare lur ser bra ut. Min lilla kille sover till 16.45 och lägger sig kl 20.00, sa det blir ungefär lika manga timmar mellan och här funkar det kanon.
Det är bra att du känner dig säker pa att han är mätt!

Skak i handtagaet är ett bra verktyg när de sover i stilla vagn.
Om du odlar attityden är ramsan ocksa bra.

Det tar sin lilla tid innan schemat sätter sig, 1 vecka eller 2 far du nog räkna med.

Lycka till!
fem älsklingar

Inlägg av Roffe » fre 03 apr 2009, 12:23

Tack för feedback. Låter bra.
Det var inte meningen att skapa ny tråd, ville bara ha ny rubrik så det blir lättare för andra att söka på ämne, men inser i efterhand att man väl i så fall klickar på "besvara" och sen en annan rubrik.

Inlägg av Roffe » tis 07 apr 2009, 19:45

Tänkte få berätta hur det går. Har infört det nya schemat sedan fyra dagar tillbaka. Daglurarna funkar jättebra! Jag är så förvånad! Vid 10 sover han 20 minuter och kl 14 sover han 1.5 timmar. Underbart! Flera gånger har han klarat det långa sovpasset utan uppvak, i stillastående vagn! Tycker dock att han verkar är trött hela dagen igenom, men tycker att han får sova på morgonen först, innan jag överväger att ge honom mer sömn dagtid.

Problemet med tidiga uppvak på morgonen kvarstår alltså, vilket jag kopplar ihop med bajset. Redan vid 02-tiden är det bajs i blöjan, trots att han inte så mycket som pipit innan. Nu har jag böjrat sätta min egen klocka på 03. Kliva upp och byta bajsblöja i sängen och oftast även pyamas och lakan. Sen vaknar han vid halv sex eller sex (morgon kl 7 enl schemat) och så går jag in och byter ännu en bull bajsblöja. Försöker få honom att somna om, men det har ej lyckats. Tyvärr får jag inte tyst på honom m ramsa eller husljud, så oftast har jag gjort glad morgon utan att först få honom tyst. Då är han ganska grinig även sedan jag tagit upp honom.

JAg misstänker att han småbajsar löst bajs lite nu och då mellan kanske kl 01 och 06 uppskattningsvis. Har provat banan och blåbär i massor, men det blir inte fastare. Är det normalt med så här mycket löst bajs nätterna igenom? Bajset är löst, krämigt, grönt och luktar illa. Dagtid bajsar han ungefär 5 gånger till, lite i taget, löst. Tror ni att det är något jag borde kolla upp?

Visst går det att fortsätta så här, men problemet är att detta är ju för min del värre än nattamningar, för nu blir jag ju pigg av all aktivitet för mig och kan inte somna förrän efter ca 1 timme. Hmm

Han dricker mycket välling, tre gånger per dag, så han får i sig mycket vätska, men bajset blir väl inte löst av mycket vätska, det är väl ändå bara så att man kissar mer? Tror mig kunna min biologi.

Tar gärna emot erfarenheter, tips och reflektioner på det jag skrivit?

Inlägg av AMAMA » ons 08 apr 2009, 09:47

Hei!

Jeg tror jeg ville sjekket opp i om alt var i orden med den vesle magen hans. Det hørest veldig mye ut at han besjer så ofte, og at han har hatt rennende besj så lenge virker unormalt.
Du får sikkert andre gode råd videre, men jeg ville ha sjekket opp magen uansett.
Lykke til!
Mvh

Nästa

Återgå till Säkra Sovare med fnurra på sömntråden